tisdag 5 juni 2012

Hej!
Här kan det inte vara roligt att vara stammis i alla fall :-)
inläggen har ju blivit väldigt glesa om man säger så...

Har varit lite mycket nu om man ska raljera, och det ska man.

Först en fem veckors praktik som inte var en praktik på distriktet.
Sedan en femveckors på Ekängen som var bra men LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG.
Sedan smällde det till med en fem veckors på kirurgavd 1 i Västervik som gick på tok för snabbt men har nog varit den som givit mest,Tack Malin min yrkeshandledare, det har givit mig en massa kunskap om både pre- peri- och post opvård. Något man kommer i kontakt med dagligen.

Som om det inte skulle varit nog med detta så har det ju varit en och annan inlämningsuppgift till universitetet oxå. 9 om man nu ska vara noga och räkna och det ska man det med.
Plus en examinationsinlämning till lärandet i vården på 8 A4.
Jag säger som en  kurskamrat sa när vi fick reda på om vi hade klarar oss eller inte: hur gick det här till? Ingen av oss som satt med i det seminariet fattade om vi hade fattat uppgiften rätt eller fel men som vanligt när det är vårdvetenskap så finns det visst olika grader av rätt och fel och det känns som det varierar från dag till dag.
Veckan innan det var det dags för den kliniska examinationen där vi skulle visa om vi lärt oss något. Och det hade vi (alla som visar intresse av vår lilla grupp iaf).

Då är det bara NKSE-tentan kvar.
Den gick av stapel måndagen den 28 maj. vilket i min kalender var en ödesdag kände jag. Klara jag inte den så har jag inte varit närvarande under 4 terminer av hårt slit.
Det är den som avgör om jag kan jobba som syrra eller inte. Nu var det ju inte så blodigt denna gång då vi inte är klara än men nästa vår så hänger ju hela sommaren och legget på om jag får min examen eller måste jobba som uska en sommar till.
DET GICK BRA!
Handlade om en kvinna som fick typ 1 diabetes i vuxen ålder och hur hon kom i kontakt med vården i lite olika kontexter. Meningen är att man ska kunna se vilket behov av vård och stöd patienten behöver och hur man gör vissa bedömningar. Grejen med dessa tentor är att har man skrivit på en sida och ska gå till nästa kan man inte gå tillbaka. Lagt kort ligger. lite svårt att förklara men jag gillar dessa typer av tentor där man ska kunna diskutera med sig själv och försvara sitt tänkande och diagnostiserande.

Vad händer nu då??
Det är dags för den årliga BRÄNNBOLLEN!! JIPPII!!
2 härliga dagar i husvagn med 100 talet av sina närmsta vänner. kan det bli en bättre start på sommaren? NÄ tror inte det. :-)
Vart vi ska?
Vet ni inte det så kommer inte jag säga det, den kunskapen är ett mått på hur väl ni känner mig. Mohahaha.

Och på måndag börjar allvaret. Jobbe,jobbe och jobbe, på ett ställe som alltid varit lite av en dröm som jag under alla dessa år som uska aldrig vågat ens söka mig till i tron om att dom inte skulle vara intresserade men det var dom. kan ju ha med min "lite" utvidgade utbildning att göra oxå :-)

2012 Ska bli en sommar som går i kunskapen tecken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar